​De winkelwagen van jouw webwinkel verbeteren: zo doe je dat!

Nieuws bij Vimexx op 02-05-2016

Veel ondernemers hebben het niet in de gaten, maar de gebruiksvriendelijkheid, uitstraling en werking van hun online winkelwagen heeft een grote invloed op de omzet die zij maken met hun webwinkel. Werkt een winkelwagen niet goed, ziet de winkelwagen er rommelig of onprofessioneel uit of duurt het veel te lang om iets te bestellen, dan is de kans groot dat de bezoekers van jouw webwinkel afgeschrikt worden om iets te bestellen. Wil jij zo veel mogelijk verkopen? Lees dan in dit artikel hoe je jouw winkelwagen kunt verbeteren om jouw omzet direct drastisch te verhogen.

Neem alleen de broodnodige stappen op in de winkelmand

Het bestellen van producten in jouw webwinkel moet zo gemakkelijk mogelijk zijn. Vraag niet om informatie die eigenlijk niet echt nodig is om een bestelling te kunnen verwerken, maar neem alleen vragen op in het bestelformulier die je als ondernemer echt nodig hebt om een klant te kunnen bedienen. Veel ondernemers gebruiken hun winkelmandje als onderzoekstool om meer te weten te komen over de bezoekers van hun website, maar dit is zeker niet de bedoeling. Wil je te veel informatie van jouw klanten, dan is de kans groot dat ze hierdoor afschrikken en uiteindelijk niets bestellen.

Laat duidelijk zien wat er nog moet gebeuren om iets te bestellen

Het is prettig om te weten wat je moet doen om een product te bestellen, want dan kun je je hierop instellen. Laat niet alleen zien wat je op de betreffende pagina moet doen om een bestelling door te voeren, maar geef ook kort weer wat er op de nieuwe pagina moet gebeuren. Moet je bijvoorbeeld eerst een account aanmaken en moet je daarna persoonsgegevens invullen en een betaalwijze kiezen? Dan zet je onderaan de eerste pagina duidelijk neer wat de klant bij de volgende pagina’s moet doen.

Geef bij ieder in te vullen veld een voorbeeld

Het invullen van de diverse velden die bij het bestelproces horen, moet zo gemakkelijk mogelijk zijn. Sommige mensen weten precies hoe ze bepaalde informatie achter moeten laten, maar andere mensen bestellen niet zo vaak producten online en zijn hier minder bedreven in. Geef bij ieder in te vullen veld een voorbeeld van de wijze waarop informatie ingevuld moet worden en je helpt mensen die niet zo vaak online aankopen doen. Geef je helemaal geen hulp, dan is de kans groter dat ze afhaken en niets bestellen omdat het invullen van het bestelformulier niet lukt.

Bied zo veel mogelijk betaalmogelijkheden aan

Je hoeft je klanten heus niet te bedienen met tientallen verschillende betaalmogelijkheden, maar bied in ieder geval wel de populairste betaalmogelijkheden aan. Denk hierbij aan iDEAL, maar ook aan PayPal, een bankoverschrijving en een creditcard. Wil je dat klanten echt niet afhaken door het ontbreken van hun favoriete betaalmogelijkheid? Dan kun je ook betaalmogelijkheden als acceptgiro, achteraf betalen en bitcoins introduceren. Niet iedereen zal met deze betaalmogelijkheden betalen, maar het kan bepaalde klanten wel net over de streep trekken om iets in jouw webwinkel te bestellen.