Vimexx Facebook

Vimexx Blog

Lees hier alle laatste Vimexx blogs!

Een webshop starten in 6 stappen

Blog bij Vimexx op 03-10-2018

Wil je een webshop starten? Dan zijn er enkele stappen die je moet volgen. In dit artikel lees je welke stappen dit zijn. Gebruik je onderstaand stappenplan om jouw eigen webwinkel te starten, dan doe je dit gegarandeerd op de juiste manier. Dit vergroot de kans op zakelijk succes.

 

Schrijf je in bij de KvK

Voor je een webwinkel kunt starten, moet je jouw bedrijf eerst inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De Kamer van Koophandel zorgt ervoor dat je als ondernemer ingeschreven wordt bij de Belastingdienst. Je krijgt direct een btw-nummer. Dit nummer vermeld je op je facturen. 

 

Als je als ondernemer bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, krijg je bericht als het tijd is voor je belastingaangifte. Dit is handig, want als startende ondernemer kun je de belastingaangifte nog wel eens vergeten. Dankzij de melding van de Kamer van Koophandel dien je jouw aangifte gegarandeerd op tijd in.

 

Registreer een domeinnaam

Toen je jouw bedrijf inschreef bij de Kamer van Koophandel, heb je een bedrijfsnaam doorgegeven. Deze bedrijfsnaam registreer je als domeinnaam. Is jouw domeinnaam al bezet? Dan kun je deze niet registreren. Dit betekent dat je een andere domeinnaam moet kiezen.

 

Je kunt jouw domeinnaam eenvoudig en snel online registreren bij Vimexx. Je vult je domeinnaam in, je controleert of deze nog vrij is en als dit het geval is, kun je de domeinnaam direct op jouw naam zetten. De kosten van jouw domeinnaam kun je gemakkelijk online betalen. 

 

Zorg voor een goede administratie

Een succesvol bedrijf heeft een goede administratie nodig. De Belastingdienst is niet alleen blij met een goede administratie, maar de ondernemer zelf ook. Als je een overzichtelijke en complete administratie hebt, kun je jouw bedrijf namelijk veel beter runnen. Je ziet kansen, ontwikkelingen en bedreigingen beter en kunt hier dan ook beter op inspelen. Dit is een must voor zakelijk succes.

enter

Een webwinkel (laten) bouwen

Heb je een bedrijfsnaam vastgelegd bij de Kamer van Koophandel, heb je een domeinnaam geregistreerd en heb je een goede administratie opgezet, dan start je met de ontwikkeling van jouw webwinkel. Je kunt je webwinkel zelf bouwen, maar je kunt deze taak ook uit handen geven. Heb je totaal geen ervaring met webshop ontwikkeling? Dan kun je de bouw van jouw online shop beter uitbesteden. Zo weet je zeker dat je een hoogwaardige webwinkel krijgt en bespaar je bovendien veel tijd, aangezien je zelf niet met de ontwikkeling van je online shop aan de slag hoeft.

 

Als jouw webwinkel gebouwd is, vul je deze met tekst, afbeeldingen en eventueel video’s. Controleer goed of je webwinkel aan jouw eisen, wensen en verwachtingen voldoet. Vraag eventueel iemand om je webshop eens goed te bekijken. Is er nog ruimte voor verbetering? Zo ja, dan voer je een aantal aanpassingen door. Hoe meer mensen jouw online shop even voor je controleren, des te beter je webwinkel wordt.

 

Een webshop keurmerk aanvragen

Is jouw webwinkel helemaal af? Dan raden wij je aan om een of meerdere webshop keurmerken aan te vragen. Met een webshop keurmerk straalt jouw webwinkel vertrouwen uit. Niet alle consumenten hechten hier veel waarde aan, maar velen van hen wel.

 

Zeker mensen die het nog wat spannend vinden om online te shoppen en/of in het verleden opgelicht zijn door een malafide webwinkel, hechten veel waarde aan webshop keurmerken. Door een webshop keurmerk aan te vragen voor jouw online shop, trek je deze consumenten over de streep om een bestelling te plaatsen in jouw online winkel.

 

Jouw webwinkel promoten

Heb je een webwinkel keurmerk aangevraagd? Dan ga je je webwinkel promoten. Hoe beter je jouw online shop promoot, des te meer websitebezoekers je krijgt. En heb je meer websitebezoekers, dan heb je meer kans dat je veel bestellingen kunt verwerken.

 

Er zijn diverse manieren om jouw webwinkel te promoten. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie plaatsen in de krant, maar je kunt ook accounts aanmaken op diverse social media netwerken om jouw webwinkel te promoten. Daarnaast werkt ook SEO erg goed. SEO wordt ook wel Search Engine Optimization genoemd, een term die in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent. Met SEO pas je jouw webwinkel op diverse vlakken aan, zodat deze beter geïndexeerd wordt door Google. Door de SEO aanpassingen die je doorvoert, komt jouw webwinkel hoger in de zoekresultaten van Google. Hierdoor trek je meer bezoekers naar je website.

 

Je kiest helemaal zelf hoe je jouw webwinkel wil promoten. Of je nu veel of weinig budget hebt voor de promotie van jouw online shop: er zijn altijd wel meerdere promotiemiddelen die jij kunt gebruiken om meer bezoekers naar je webwinkel te trekken.