Vimexx Facebook

Vimexx Blog

Lees hier alle laatste Vimexx blogs!

Een website analyseren: welke gegevens zijn interessant?

Blog bij Vimexx op 20-07-2017

Om je website te verbeteren, moet je jouw site goed analyseren. Alleen door jouw website goed te analyseren, kom je er namelijk achter op welke vlakken je jouw site mogelijk kunt verbeteren. Veel ondernemers checken Google Analytics regelmatig, maar een groot deel van de ondernemers weet eigenlijk niet zo goed hoe een site geanalyseerd moet worden. Zij kijken wel wat rond op Google Analytics, maar weten eigenlijk niet zo goed waar ze naar moeten kijken. Hoor jij ook bij deze groep ondernemers? Lees dan in dit artikel welke websitegegevens interessant zijn om te analyseren. Weet je naar welke gegevens je moet kijken in Google Analytics, dan kun je jouw website pas echt goed onder de loep nemen.

 

Het bezoekersaantal van jouw website

Ten eerste is het goed om te weten hoeveel mensen jouw website eigenlijk bezoeken. Google Analytics laat je niet alleen zien hoeveel unieke bezoekers jouw website heeft, maar ook hoeveel terugkerende bezoekers jouw site telt. Beide bezoekersaantallen zijn interessant om eens door te nemen.

 

Het conversiepercentage van je site

Het conversiepercentage van je website geeft aan welk percentage van jouw websitebezoekers precies actie onderneemt op jouw site. Dit kan een actie zijn als het plaatsen van een bestelling, maar ook het invullen van een contactformulier. Jouw conversiepercentage moet rond de 1 procent liggen. Is het conversiepercentage lager, dan is het belangrijk om meer bezoekers van jouw website te overtuigen om actie te ondernemen op je site. Is jouw conversiepercentage hoger dan 1 procent, dan doe je het goed en hoef je niets te veranderen.

 

De route die bezoekers afleggen

Het is niet alleen interessant om te weten hoeveel mensen jouw site bezoeken, maar het is ook goed om te weten wat deze websitebezoekers precies doen. Welke pagina’s worden er bezocht en hoe wordt er doorgeklikt van pagina naar pagina? Weet je welke route jouw websitebezoekers afleggen, dan kun je hier slim gebruik van maken door jouw webpagina’s op de juiste manier te optimaliseren en nog beter met elkaar te linken.

 

De plek waar mensen afhaken

Tot slot is het goed om te weten waar de bezoekers van jouw website besluiten om je site weg te klikken. Is dit vrijwel altijd dezelfde pagina? Dan gaat er iets mis op deze pagina. Misschien is de content op de pagina oninteressant, staat er een fout op de pagina of moet de pagina wat aantrekkelijker worden. Is de plek waar mensen afhaken altijd anders, dan kun je hier niet echt iets mee doen. Is de plek vrijwel altijd hetzelfde, dan is het belangrijk deze pagina aan te passen. Door de pagina aan te passen, kun je mensen namelijk verleiden om toch op je website te blijven en wellicht zelfs tot conversie over te gaan. Hierdoor stijgt je conversiepercentage.