Vimexx Facebook

Vimexx Blog

Lees hier alle laatste Vimexx blogs!

10 redenen waarom consumenten niets kopen in je webshop

Blog bij Vimexx op 21-04-2017

Je hebt duizenden bezoekers op je website, maar slechts een klein percentage van deze bezoekers doet daadwerkelijk een aankoop. Vraag jij je af waarom het overgrote deel van de bezoekers van jouw website uiteindelijk afhaakt zonder iets te kopen? Lees dan in dit artikel welke tien verklaringen hiervoor zijn. Weet je waarom consumenten niets kopen in jouw online shop, dan kun je hier direct iets aan veranderen om het conversiepercentage en dus de omzet te verhogen.

webshop

Reden 1: je hebt te hoge verzendkosten

Heb je te hoge verzendkosten, dan is de kans groot dat consumenten uiteindelijk afhaken en niets bestellen. Zeker als ze een kleine aankoop willen doen en ineens geconfronteerd worden met hoge verzendkosten, is het minder aantrekkelijk om daadwerkelijk iets te kopen. Daarnaast kun je consumenten ook afschrikken als je plotseling verzendkosten bij de totaalprijs optelt, zonder dat je ooit iets over verzendkosten hebt gezegd.

Reden 2: te hoge prijzen vergeleken met de concurrentie

Ben je te duur, dan kan dit ook een reden zijn om uiteindelijk toch niets te kopen in jouw online shop. Ze bekijken je aanbod, ze vergelijken je prijzen met de prijzen van je grootste concurrent of concurrenten en als je duurder bent, klikken ze jouw online shop meteen weg.

Reden 3: het bestelproces duurt te lang

Misschien heb je het zelf ook wel eens gehad: je wil even snel iets bestellen, maar je moet tientallen invulvelden invullen om een bestelling te plaatsen. Dit is al een beetje vervelend, maar al helemaal als je allerlei vragen in moet vullen die helemaal niets met het bestellen van jouw product te maken hebben. Sommige ondernemers gebruiken het bestelproces van hun webwinkel om een soort enquête te houden en zo meer te weten te komen over hun klanten, maar hier is het bestelproces niet voor bedoeld.

Hoge verzendkosten

Reden 4: je moet klant worden

Moet je klant worden om iets te kunnen bestellen in jouw online shop? Dan is de kans groot dat veel consumenten om deze reden afhaken. Niet iedereen wil klant worden, simpelweg omdat dit ook veel gedoe met zich meebrengt (spam mails, nieuwsbrieven, wachtwoorden die je moet onthouden, et cetera). Geef je klanten altijd de keuze of ze klant willen worden of niet en je hebt meer bestellingen.

Reden 5: de website is te langzaam

Duurt het te lang voor de productpagina geladen is, voor je echt iets kunt bestellen of voor je een betaling kunt doen? Dan zijn consumenten al lang afgehaakt. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde consument een webpagina weg klikt als deze langer dan 7 seconden moet wachten, dus je website moet altijd snel zijn.

 

Reden 6: de levertijd is onduidelijk

Soms is het voor consumenten cruciaal wanneer een specifiek product geleverd kan worden, bijvoorbeeld als ze dit item over een paar dagen nodig hebben. Geef je niet duidelijk aan wanneer je kunt leveren (al is het met een schatting), dan kunnen mensen uit onzekerheid over de levertijd ook afhaken.

 

Reden 7: je biedt onvoldoende betaalmogelijkheden aan

Kunnen klanten alleen betalen met een creditcard of met PayPal? Dan is de kans groot dat de iDeal-betalers afhaken en je veel omzet misloopt. Kun je juist alleen betalen met iDeal en niet met een creditcard, dan haken de echte creditcard-betalers juist weer af. Bied in ieder geval beide betaalmogelijkheden aan, want beide betaalmethoden zijn geliefd in Nederland.

te hoge prijzen

Reden 8: de website ziet er onbetrouwbaar uit

Ziet je website er onbetrouwbaar uit, dan is de kans groot dat consumenten hierdoor een beetje onzeker worden en uiteindelijk afhaken. Je website ziet er bijvoorbeeld onbetrouwbaar uit als je fouten in de teksten hebt staan, maar ook als het design wat verouderd is of bepaalde pagina’s niet werken.

Reden 9: contactgegevens van het bedrijf zijn moeilijk of niet te vinden

Consumenten kunnen je niet in het echt zien bij het online shoppen en dit maakt het des te belangrijk dat je zo veel mogelijk informatie over jezelf geeft. Op de contactpagina deel je niet alleen je telefoonnummer, maar het liefst ook je adres en KvK-nummer. Kunnen consumenten je contactgegevens helemaal niet vinden en is er alleen een contactformuliertje, dan kan dit genoeg onduidelijkheid zijn om jouw webwinkel helemaal links te laten liggen.

 

Reden 10: er zijn geen of te weinig positieve reviews

Lezen consumenten positieve reviews van andere consumenten, dan kan dit echt de drempel van het online bestellen wegnemen. Heb je geen reviews of zijn er niet genoeg positieve reviews, dan kan dit ook een reden zijn om toch maar bij de concurrent te bestellen.

Meer conversies met jouw webshop? 

Dat kan absoluut op korte termijn met enkele simpele maar zéér effectieve tips! Wij hebben enkele interessante blog posts met tips hieronder opgesomd: