​Drie tips om jouw webwinkel menselijker te maken

Nieuws bij Vimexx op 23-05-2016

Steeds meer mensen richten zich op het internet als ze een bepaald product aan willen schaffen, maar er zijn ook mensen die zich nog steeds niet prettig voelen bij online shopping. De reden dat deze mensen nog een bepaalde drempel ervaren bij het online winkelen, heeft voornamelijk te maken met het feit dat zij het fysieke contact tussen de verkoper missen. Shop je online, dan zie je niet met wie je zaken doet en dit vinden sommige mensen een grote must bij het doen van een aankoop. Wil jij ook de ietwat achterdochtige mensen overtuigen een aankoop te doen in jouw online shop? Dan is het een must om jouw webwinkel menselijker te maken.

Op deze pagina lees je welke drie tips je kunt gebruiken om jouw webwinkel menselijker te maken. Raadpleeg je deze tips, dan geef je jouw webwinkels meer een gezicht en met dit menselijke gezicht kun je ook de achterdochtige bezoekers van jouw website overtuigen een aankoop te doen.

Tip 1: lanceer een online chat

Chatten via het internet is natuurlijk niet hetzelfde als babbelen met een verkoper in de winkel, maar voor sommige mensen kan een chatgesprek net dat duwtje in de rug zijn om toch een aankoop te doen. Implementeer een chat in jouw webwinkel en zorg ervoor dat deze chat ‘omhoog schiet’ als de website geopend wordt. Mensen die graag persoonlijk contact willen bij het winkelen of nog wat advies nodig hebben, spreken je vanzelf aan.

Tip 2: laat duidelijk zien wie je bent

Als consumenten een winkel binnen lopen, zien ze meteen wie het gezicht is van de winkel. Dit kan de eigenaar van de winkel zijn, maar het kan ook om een medewerker gaan. Bezoeken consumenten een webwinkel, dan is het eigenlijk niet duidelijk wie het gezicht achter de webwinkel is. Veel mensen vinden dit niet erg, maar sommige mensen vinden het spannend om te winkelen bij een ‘gezichtloos’ verkooppunt. Geef jouw webwinkel daarom een gezicht door informatie los te laten over het bedrijf en de medewerkers van het bedrijf, bijvoorbeeld in de vorm van een blog. Plaats foto’s van medewerkers in de blog, schrijf leuke berichten over de gang van zaken op kantoor en laat op deze manier duidelijk zien wie je bent.

Wil je jouw website zelf liever niet gebruiken om de gezichten achter de organisatie te laten zien? Dan kun je ook jouw social media accounts gebruiken om jouw webwinkel menselijker te maken. Schrijf bijvoorbeeld iedere week een post over een medewerker van de webwinkel of plaats regelmatig leuke updates over het kantoorleven en je hebt niet alleen leuke posts, maar laat ook de menselijke kant van jouw shop zien.

Tip 3: laat klanten reviews plaatsen

Als iemand op jouw webwinkel terecht is gekomen, heb je enkele seconden de tijd om hem of haar te overtuigen een aankoop te doen of in ieder geval even rond te snuffelen op jouw website. Veel mensen die een webwinkel voor het eerst bezoeken, kijken het eerst naar de ervaringen van andere consumenten met jouw bedrijf. Plaats enkele positieve reviews op jouw homepage en je wint meteen het vertrouwen van de ietwat achterdochtige bezoeker. Probeer voornamelijk persoonlijke reviews te plaatsen, die erg gericht zijn op de persoonlijke service van jouw webwinkel. Door persoonlijke reviews te plaatsen, wordt jouw online shop namelijk menselijker en dit is precies wat je wil bereiken met de reviews op de homepage.