​Wat zegt de kleur van jouw webdesign over jouw bedrijf?

Nieuws bij Vimexx op 20-06-2016

Als je een webdesign laat ontwikkelen voor jouw gloednieuwe zakelijke website, is het erg belangrijk om goed na te denken over de kleuren van jouw website. De meeste mensen hebben een voorkeur voor een bepaalde kleur en kiezen daarom voor deze kleur in hun webdesign, maar het is verstandig om toch iets verder te kijken dan jouw persoonlijke voorkeur.

Wat veel mensen namelijk niet weten, is dat kleuren een bepaalde betekenis hebben. Dit klinkt misschien wat vaag, maar uit onderzoek is gebleken dat kleuren een bepaald gevoel achter kunnen laten bij de bezoekers van jouw website. Wil je dit gevoel beïnvloeden, dan wordt aangeraden goed na te denken over de kleuren van jouw online visitekaartje. Wat kleuren precies betekenen, lees je in dit artikel. Lees de informatie in dit artikel en je weet zeker dat je een webdesign kleur kiest die de juiste indruk achterlaat bij de bezoekers van jouw website.

De betekenis van de kleur rood

Rood is een emotionele kleur die emoties als energie, passie en kracht uitstraalt. De kleur rood trekt de aandacht en wordt daarom door veel bedrijven gebruikt, zoals bijvoorbeeld Coca Cola. Omdat de kleur gek genoeg ook een gevoel van honger oproept, wordt de kleur veel gebruikt door bedrijven die voedingsmiddelen verkopen. Denk hierbij aan fastfoodketens, maar ook aan supermarkten en restaurants.

De betekenis van de kleur oranje

De kleur oranje staat voor enthousiasme, jeugdigheid en betaalbaarheid. Het is een aantrekkelijke en heldere kleur die, net zoals de kleur rood, om aandacht vraagt. In Nederland heeft de kleur nog meer betekenis, waardoor vooral nationalistische bedrijven voor deze opvallende kleur kiezen in hun webdesign. Ook wordt de kleur vaak geassocieerd met hip zijn en trends, waardoor veel jonge, hippe bedrijven voor een oranje webdesign kiezen.

De betekenis van de kleur groen

De kleur groen is rustgevend, harmonieus en verfrissend. De kleur wordt voornamelijk geassocieerd met gezondheid en de natuur, waardoor de kleur voornamelijk terugkomt in de webdesigns van bedrijven die zich bezig houden met gezondheid, natuur, verzorging en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De betekenis van de kleur blauw

De kleur blauw straalt kalmte, loyaliteit en succes uit. De kleur wordt voornamelijk gebruikt door bedrijven die actief zijn op het gebied van de zakelijke dienstverlening, maar de overheid maakt ook graag gebruik van de kleur blauw. Bedrijven die de kleur blauw gebruiken in hun webdesigns, vinden het belangrijk om zakelijk en betrouwbaar over te komen. Kijk je op de websites van accountants, administratiekantoren, reclamebureaus en andere zakelijke dienstverleners, dan zie je de kleur blauw veel terug.

De betekenis van de kleur paars

Paars staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit. De kleur wordt veel gebruikt door bedrijven die luxere producten verkopen, zoals bijvoorbeeld beautyproducten. Gek genoeg zie je de kleur ook veel terug in het onderwijs, waar met oog op de betekenis van de kleur niet echt een goede reden voor is.

De betekenis van de kleur grijs

Tot slot is er nog de kleur grijs, een ietwat onopvallende kleur die ook vaak gebruikt wordt in de webdesigns van bedrijven. De kleur grijs ziet er misschien een beetje saai en opvallend uit, maar ook deze kleur heeft een betekenis. Zo staat grijs voor intelligentie, praktische voordelen en soliditeit: waarden die veel bedrijven uit willen stralen. De kleur grijs wordt vaak gebruikt als basis voor een webdesign en niet zo zeer als belangrijkste kleur in een huisstijl.