Vimexx Facebook

Vimexx Blog

Lees hier alle laatste Vimexx blogs!

8 algemene usability tips om jouw site te verbeteren

Blog bij Vimexx op 18-10-2017

Een professionele website ziet er mooi uit, werkt goed en is gebruiksvriendelijk. De meeste professionele websites zien er wel netjes uit en werken bovendien goed, maar zijn nog niet op en top gebruiksvriendelijk. Kan jouw website ook wel iets gebruiksvriendelijker? Gebruik dan de acht algemene usability tips in dit artikel om de gebruiksvriendelijkheid van jouw website te verbeteren.

 

Zorg voor een goede zoekfunctie

Zeker als je een website hebt met tientallen pagina’s, is een zoekfunctie erg handig. Wel moet de zoekfunctie van jouw website goed werken, want anders hebben jouw websitebezoekers er niets aan.

 

Maak gebruik van een kruimelpad

Ga je van pagina naar pagina door op interne links te klikken, dan laat een kruimelpad zien welke route je precies doorlopen hebt op de website. Door gebruik te maken van een kruimelpad op jouw website, kun je de websitebezoeker helpen zijn of haar weg terug te vinden. Zeker als je veel interne links op je website hebt, is dit geen overbodige luxe.

 

Zorg voor een snelle laadtijd

Een website die er minuten over doet om te laden, is niet bepaald gebruiksvriendelijk. Sterker nog, de meeste websitebezoekers klikken langzame websites al vrij snel weg.

 

Maak teksten gemakkelijk scanbaar

Het is niet prettig lange teksten te lezen op een beeldscherm. Daarom scannen de meeste websitebezoekers langere teksten, om snel de juiste informatie te vinden. Door koppen en witregels aan je teksten toe te voegen, maak je jouw content gemakkelijk scanbaar.

 

Maak webformulieren niet te lang

Vraag alleen wat je wil vragen, want lange formulieren worden vaak niet ingevuld. Dit is zonde, want dit betekent dat jij conversie misloopt door jouw te lange webformulieren.

 

Vermijd plug-ins

Sommige websites kunnen alleen ingeladen worden als de websitebezoeker over de juiste plug-ins beschikt. Dit is absoluut niet gebruiksvriendelijk. De meeste mensen hebben helemaal geen zin om plug-ins te installeren, ook niet als dit betekent dat ze jouw website kunnen bezoeken. Vermijd daarom het gebruik van plug-ins die websitebezoekers moeten installeren om jouw website te kunnen bekijken.

 

Geef duidelijke feedback

Veel websites geven geen duidelijke feedback aan de websitebezoeker. Dit gaat voornamelijk mis bij het invullen van webformulieren. Vult de websitebezoeker een bepaald veld niet of niet goed in, dan wordt dit vaak niet duidelijk aangegeven door de website. Hierdoor raakt de websitebezoeker gefrustreerd. Gaat er iets mis bij het invullen van een formulier? Geef dan duidelijk aan wat er mis is gegaan en wat de websitebezoeker moet doen om het formulier wel duidelijk in te vullen. Door duidelijke feedback te geven, voorkom je frustratie.

 

Werk met een duidelijk menu

Websitebezoekers moeten snel en gemakkelijk de juiste informatie kunnen vinden op jouw website. Dit lukt alleen met een duidelijk menu. Test het menu van je website niet alleen zelf, maar laat er ook eens een leek naar kijken. Een leek kijkt namelijk anders naar het menu van jouw website als jijzelf en kan je nuttige feedback geven om het menu te verbeteren.