Vimexx Facebook

Vimexx Blog

Lees hier alle laatste Vimexx blogs!

De checkout van je webwinkel verbeteren: 3 tips

Blog bij Vimexx op 14-02-2018

Hoeveel producten je verkoopt in jouw online shop, is afhankelijk van enkele factoren. Denk hierbij aan het productaanbod, het design van je webwinkel, het imago van je online shop en ga zo maar door. Wat velen vergeten, is dat ook de checkout van een webwinkel invloed heeft op het aantal online verkopen. Is de checkout goed, dan haal je simpelweg meer bestellingen binnen. Daarom geven wij je graag drie praktische tips om de checkout van je online shop te verbeteren.

 

Maak de checkout overzichtelijk

De klanten van je webwinkel willen graag weten waar ze aan toe zijn als ze hun bestellingen online af gaan rekenen. Daarom maak je de checkout zo overzichtelijk mogelijk. Alle onderdelen die niets aan de checkout toevoegen en enkel afleiden, verwijder je direct. De onderdelen die je checkout wel nodig heeft, zet je in logische indeling bij elkaar. Zorg ervoor dat de checkout een logisch stappenplan is, dat de klant zonder enige moeite en verwarring kan doorlopen. Ook verstandig: laat zien welke stappen de klant moet doorlopen om een bestelling te plaatsen. Zo weet de klant direct waar hij of zij aan toe is.

 

Maak de checkout zo kort mogelijk

Natuurlijk moet je het adres van de klant weten als je een product naar hem of haar toe moet sturen. Het telefoonnummer is ook handig, maar gegevens als leeftijd en provincie zijn in veel gevallen niet relevant. Door dit soort irrelevante invulvelden te schrappen, maak je de checkout zo kort mogelijk. Dit is een must, want niemand heeft zin om tien formulieren in te vullen om een eenvoudige bestelling te plaatsen. Vraag daarom alleen de gegevens die je echt nodig hebt van de klant en laat alle irrelevante vragen achterwege.

 

Help de klant een beetje

Soms is het onduidelijk wat de klant in een bepaald invulveld moet invullen. Je kunt de klant helpen door beknopt informatie te geven over dit specifieke invulvak. Je geeft geen complete beschrijving van de informatie die je nodig hebt, maar vertelt de klant kort wat hij of zij in dit vakje in moet vullen. Bij standaard gegevens als de naam, het adres of het telefoonnummer is dit niet nodig, maar bij sommige gegevens is het wel verstandig wat achtergrondinformatie te geven.

 

En heeft de klant het formulier incompleet verstuurd? Geef dan aan welke informatie er nog mist. Het is onhandig als de klant zelf moet zoeken naar dat lege invulvak in het formulier. Moet de klant hier wel zelf naar zoeken, dan is de kans groot dat hij of zij geïrriteerd raakt. Een geïrriteerde klant is sneller geneigd af te haken zonder een bestelling te plaatsen, dus dit is niet gewenst.