Vimexx Facebook

Vimexx Blog

Lees hier alle laatste Vimexx blogs!

De do’s en don’ts voor linkbuilding

Blog bij Vimexx op 13-08-2018

Er zijn diverse dingen die je kunt doen om jouw website hoger te laten scoren in Google. Zo kun je jouw website optimaliseren met meta’s, betere koppen en keywords, maar kun je de positie van je site ook verbeteren door middel van linkbuilding. Waar velen echter geen rekening mee houden, is dat je linkbuilding goed of slecht aan kunt pakken. Linkbuilding is simpelweg niet zo gemakkelijk als je denkt: er zijn veel regels aan verbonden.

 

Op deze pagina lees je hoe je linkbuilding goed aan kunt pakken. Zo beschrijven we in dit artikel drie do’s en drie don’ts voor het verzamelen van links. Raadpleeg je de tips in dit artikel, dan houd je je op de juiste manier bezig met linkbuilding en komt jouw website daadwerkelijk hoger in de zoekresultaten van Google.

 

De drie do’s voor linkbuilding

Er zijn drie dingen die goed werken op het gebied van linkbuilding. Deze drie do’s voor linkbuilding worden hieronder kort beschreven.

 

Interne links plaatsen

Externe links zorgen voor een betere positie in Google, maar interne links doen het ook goed. Door een paar interne links op je website te plaatsen, kun je jouw positie in de zoekresultaten flink verbeteren. Zorg wel voor relevante interne links, want Google hecht geen waarde aan interne links die geen enkel doel hebben.

 

Links naar social media plaatsen

Heb je een Facebookpagina, is jouw bedrijf actief op Twitter of heb je een pagina op LinkedIn? Plaats dan links naar deze social media pagina’s. Op deze manier trek je niet alleen meer bezoekers naar jouw Facebookpagina, Twitteraccount of LinkedInpagina, maar houd je je bovendien slim bezig met linkbuilding.

 

Kwalitatieve backlinks verzamelen

Benader diverse websites of ze een link naar jouw site willen plaatsen. Met kwalitatieve backlinks krijgt jouw website een beduidend hogere positie in de zoekresultaten. Let wel goed op, want alleen kwalitatieve links worden goed beoordeeld door Google. Links op websites die niet betrouwbaar zijn of die geen enkele link hebben met jouw bedrijf, zorgen voor een lagere positie in Google.

​​​​​​​

De drie don’ts voor linkbuilding

Sommige linkbuilding strategieën zorgen voor een betere positie in Google, andere methoden zorgen er juist voor dat je op de vierde, vijfde of zesde pagina van de zoekresultaten van Google terecht komt. Hieronder lees je welke drie dingen je beter niet kunt doen als je de positie van jouw website wil verbeteren door middel van linkbuilding.

 

Links plaatsen op startpagina’s

Veel ondernemers vinden het lastig om kwalitatieve backlinks te verzamelen naar hun website. Om toch backlinks te verzamelen, plaatsen ze links naar hun website op diverse startpagina’s. Dit is zo geregeld, maar je kunt de diverse startpagina’s toch beter vermijden in je zoektocht naar goede backlinks. Google vindt de links op startpagina’s namelijk niet relevant en dit betekent dat je met deze linkbuilding strategie juist lager in de zoekresultaten van Google terecht komt.

 

Backlinks kopen

Er zijn diverse bedrijven die backlinks verkopen. Het klinkt misschien aantrekkelijk om links naar je website te kopen, maar toch kun je jouw backlinks beter zelf verzamelen. De links die je koopt, zijn namelijk niet van hoge kwaliteit. Dit betekent dat je geld uitgeeft aan nutteloze backlinks, die er uiteindelijk voor zorgen dat je website juist lager in de zoekresultaten komt te staan.

 

Je kunt er wel voor kiezen een externe partij te betalen voor het verzamelen van backlinks. Op deze manier kun je nuttige links naar je website verzamelen, zonder dat je hier zelf iets voor hoeft te doen. Huur wel een betrouwbaar bedrijf in voor het verzamelen van backlinks, zodat je gegarandeerd hoogwaardige backlinks krijgt.

 

Links ruilen met andere ondernemers

Enkele jaren geleden benaderden veel ondernemers andere ondernemers om links met elkaar te ruilen. Bij het zogeheten linkruilen plaats je een link van een specifieke website op jouw site en plaatst deze website weer een link naar jouw site. Jij profiteert hiervan, maar de andere ondernemer houdt er ook iets aan over.

 

Linkruilen heeft een tijdje goed gewerkt. Nu werkt het echter niet meer. Google vindt deze methode van links verzamelen veel te gemakkelijk. De zoekmachine wil ondernemers stimuleren wat meer werk te doen om kwalitatieve backlinks te verzamelen.

 

Kortom, linkruilen werkt niet meer, maar zorgt juist voor een lagere positie in de zoekresultaten. Je kunt je dan ook beter niet meer bezig houden met deze strategie voor linkbuilding. Word je door een andere ondernemer benaderd om links te ruilen? Ga hier dan niet in mee, want de kans is groot dat je hier juist voor gestraft wordt door Google.