Vimexx Facebook

Vimexx Blog

Lees hier alle laatste Vimexx blogs!

Je bedrijf promoten met storytelling? Voorkom deze fouten

Blog bij Vimexx op 25-04-2017

Er zijn diverse dingen die je kunt doen als ondernemer om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Iets wat steeds meer ondernemers doen om hun bedrijf wat meer podium en achtergrond te geven, is het vertellen van hun unieke merkverhaal. Dit fenomeen wordt ook wel storytelling genoemd: het vertellen van het verhaal van een bedrijf om meer op te vallen tussen de vele concurrenten, klanten aan het bedrijf te binden of een bepaald imago te krijgen bij de doelgroep van het bedrijf in kwestie.

 

Heb jij besloten om storytelling in te zetten om jouw bedrijf wat meer op de kaart te zetten? Lees dan in dit artikel welke fouten je in ieder geval niet moet maken als je succesvol wil zijn met storytelling.

 

Fout 1: je vertelt geen echt verhaal

De meest gemaakte fout bij het vertellen van het merkverhaal in het kader van storytelling, is dat er geen echt verhaal verteld wordt. Er worden wel dingen over het bedrijf verteld, maar dit zijn eigenlijk meer feitjes die achter elkaar worden opgesomd. Het is niet interessant om een opsomming te geven van belangrijke jaartallen voor het bedrijf, dit is geen storytelling. Wat je in je achterhoofd moet houden bij het vertellen van het merkverhaal, is dat je echt een verhaal vertelt. Dit is geen verhaal met cijfers, doelstellingen en zakelijke ontwikkelingen, maar over mensen, visies, doelen en mijlpalen.

 

Fout 2: de organisatie zelf is de hoofdpersoon van het verhaal

Je zou misschien denken dat dit helemaal geen fout is bij het vertellen van het merkverhaal, maar dit is juist wel het geval. In een goed storytellingverhaal is het bedrijf in kwestie namelijk niet de hoofdpersoon, maar de klant van het bedrijf. Niet het bedrijf, maar de klant van het bedrijf maakt door de jaren heen een ontwikkeling door. Schrijf je een verhaal met de klant als hoofdpersoon, dan is dit veel interessanter om te lezen dan een verhaal over een saai bedrijf. Klanten voelen zich meer aangesproken tot je verhaal, wat betekent dat het meer overkomt.

 

Fout 3: opscheppen over hoe goed het bedrijf is

In een goed storytellingverhaal moet er zelfreflectie plaatsvinden. Je bedrijf is nu misschien wel succesvol, maar je hebt vast wel angsten moeten overwinnen, fouten gemaakt en ga zo maar door. In een storytellingverhaal schep je niet op over hoe goed je bedrijf is, maar geef je juist toe wat je verkeerd hebt gedaan en wat je hiervan geleerd hebt. Nogmaals, het is geen marketingverhaal. Het moet een menselijk verhaal worden, waar klanten zichzelf echt in kunnen herkennen. Het echte leven gaat namelijk ook niet altijd van een leien dakje, maar kent ook hoogte- en dieptepunten. Door dit te verwerken in je verhaal, heb je een eerlijk en realistisch verhaal dat mensen echt aanspreekt.

 

Oefening baart kunst: begin nu met de eerste versie van jouw verhaal

Voorkom je dat je bovenstaande fouten maakt bij het schrijven van een storytellingverhaal, dan is de kans groot dat jouw verhaal goed is, goed overkomt en echt de doelen bereikt die je wil bereiken. Oefening baart kunst, dus oefen zeker een paar keer met het verhaal voor je echt iets gaat plaatsen. Op deze manier vind je de perfecte balans tussen positiviteit en eerlijkheid: de perfecte balans voor een goed storytellingverhaal.