Vimexx Facebook

Blog van Vimexx op 10-01-2018

Als je producten en/of diensten verkoopt aan andere bedrijven, ga je heel anders te werk dan organisaties die zich op consumenten richten. Ben jij benieuwd hoe je jouw B2B bedrijf in 2018 naar een hoger niveau kan tillen, door meer B2B verkopen te realiseren? Lees dan snel verder, want in dit artikel geven we vijf tips voor B2B ondernemers. De tips in dit artikel zijn niet opgesteld voor bedrijven die zich op consumenten richten, maar op organisaties die producten en/of diensten verkopen aan andere organisaties. Dit maakt de tips extra bruikbaar.

 

Tip 1: start met e-mailmarketing

Veel B2C bedrijven versturen (promotionele) e-mails om hun klanten te bereiken én te overtuigen een nieuwe aankoop te doen. Bij B2B bedrijven is e-mailmarketing minder groot. Dit is zonde, want als B2B organisatie kun je ook veel uit deze vorm van marketing halen. Niet door met hagel te schieten (irrelevante mails te sturen naar een grote groep mensen), maar door een specifiek op de klant gerichte mail te versturen. Doe je dit goed en doe je dit regelmatig, dan kun je hier veel uit halen.

 

Tip 2: optimaliseer je website

Niet alleen consumenten, maar ook andere bedrijven winkelen online. Om zo veel mogelijk online verkopen te realiseren, is het een must je website te optimaliseren. Zorg ervoor dat je website zo gebruiksvriendelijk, overtuigend en snel mogelijk is. Ook als je jouw producten en/of diensten niet online verkoopt, is een goede website erg belangrijk. Je potentiële klanten kijken namelijk ook op je website om wat meer te weten te komen over je bedrijf en je product- en/of dienstenaanbod.

 

Tip 3: zorg voor geweldige content

Ook voor B2B bedrijven is content erg belangrijk. Met goede content laat je namelijk zien dat je een echte expert bent in je vakgebied. Het kost even tijd om goede content op te stellen, maar hier kun je wel veel uit halen. Zet niet alleen goede content op je website, maar zorg ook voor interessante whitepapers, relevante blogberichten en ga zo maar door.

 

Tip 4: denk vanuit de klant

Veel bedrijven hebben Unique Selling Points als ‘voor 20:00 uur besteld, de volgende dag in huis’ en ‘meer dan 20.000 producten op voorraad’. Dit zijn inderdaad Unique Selling Points, maar zijn deze USP’s echt interessant voor de klant? Verplaats je eens in jouw klant en vraag je af wat hij of zij daadwerkelijk als Unique Selling Points ziet. Wellicht krijg je nu hele andere USP’s dan de USP’s die je op dit moment aan de klant probeert te verkopen.

 

Tip 5: neem je budget eens goed onder de loep

In 2017 heb je bepaalde uitgaven gedaan. Hier heb je het een en ander mee bereikt. Nu is het tijd om je budget van 2017 eens goed onder de loep te nemen. Heeft iedere investering het beoogde doel bereikt? Aan de hand van deze inzichten stel je een nieuw en beter budget op. Wellicht kun je bepaalde zaken schrappen en in 2018 nieuwe investeringen in het budget verwerken, die jouw bedrijf wel naar een volgend niveau kunnen tillen.

- 5 van 5 sterren -