Vimexx Facebook

Vimexx Blog

Lees hier alle laatste Vimexx blogs!

Meer contactaanvragen? Verbeter je contactformulier

Blog bij Vimexx op 31-08-2017

Bijna iedere website heeft wel een pagina met een contactformulier. Sommige ondernemers krijgen ontzettend veel contactaanvragen binnen via de website, terwijl andere ondernemers eigenlijk nooit een ingevuld contactformulier terugkrijgen. Hoor jij bij de laatste groep ondernemers en vind je het zonde dat je eigenlijk nog niets uit jouw contactformulier hebt gehaald? Lees dan in dit artikel hoe je dit formulier kunt verbeteren, zodat ook jij veel contactaanvragen binnenkrijgt op je website.

 

Kort het contactformulier in

Het liefst wil je alles weten van jouw potentiële klanten, maar het is beter om het contactformulier niet te lang te maken. Vraag alleen de gegevens die je echt nodig hebt om contact op te kunnen nemen met de klant, zoals het e-mailadres van de klant, het telefoonnummer en zijn of haar naam. Gegevens als bedrijfsnaam, adres en dergelijke zijn leuk om te weten, maar niet noodzakelijk. Deze gegevens kun je beter achterwege laten, zodat het contactformulier zo kort mogelijk is en snel ingevuld kan worden.

 

Maak niet alle velden verplicht

Wil je jouw contactformulier eigenlijk niet inkorten, maar wel je wel meer contactaanvragen ontvangen? Dan maak je wat minder velden in het formulier verplicht om in te vullen. Veel contactformulieren worden opgebouwd uit verplichte velden, ofwel velden die de potentiële klant verplicht in moet vullen om het contactformulier te kunnen versturen. Door niet alle velden verplicht te maken, worden er meer contactformulieren verstuurd. Dit werkt in feite hetzelfde als het inkorten van het contactformulier, maar dan laat je de klant zelf kiezen wat hij of zij in wil vullen.

 

Overtuig de klant contact op te nemen

Je kunt gewoon een contactformulier op de website zetten, maar je kunt de klant ook overtuigen dit formulier te gebruiken. Zet boven het contactformulier bijvoorbeeld een overtuigende tekst waarom de klant contact met jou op zou moeten nemen en wat jij voor de klant kan doen. Hoe overtuigender je bent, des te meer contactaanvragen je ontvangt.

 

En kunnen klanten jouw contactformulier ook gebruiken om een offerte aan te vragen? Dan zet je dit duidelijk boven het formulier. Zet je dit niet boven het formulier, dan denken de meeste potentiële klanten namelijk dat jouw contactformulier enkel gebruikt kan worden om contact op te nemen met jouw bedrijf. Zo loop je een hoop offerteaanvragen en mogelijk zelfs veel omzet mis.

 

Zorg ervoor dat het formulier goed werkt

Tot slot is het erg belangrijk dat jouw contactformulier goed werkt, ook op de mobiele telefoon. Is het moeilijk het formulier in te vullen en/of te versturen, dan loop je veel aanvragen mis en dit is zonde. Test het contactformulier daarom altijd, op meerdere apparaten en in meerdere browsers. Pas als het formulier in iedere mogelijke browser (Internet Explorer, Google Chrome, FireFox, et cetera) en op iedere mogelijke device (laptop, computer, tablet en smartphone) uitstekend werkt en ook gemakkelijk ingevuld kan worden, ben je tevreden.