​Een hogere besteding per klant? Dit kun je doen voor meer omzet

Nieuws bij Vimexx op 24-11-2016

Het gemiddelde bestedingsbedrag van jouw webwinkel geeft aan welke bedrag jouw klanten gemiddeld uitgeven in jouw online shop. Om zo veel mogelijk omzet te maken, is het van belang het gemiddelde bestedingsbedrag van jouw klanten zo hoog mogelijk te krijgen. Wil je graag dat klanten meer uitgeven in jouw webwinkel, maar heb je geen idee hoe je dit kunt bereiken? Lees dan in dit artikel welke drie tips je kunt gebruiken om de gemiddelde besteding in jouw online shop te laten stijgen, zonder hier al te veel moeite voor te doen.

Tip 1: start met bijverkoop

Ga je naar een schoenenzaak om nieuwe schoenen te kopen, dan is de kans groot dat je ook thuis komt met een nieuw paar sokken en impregneerspray om jouw nieuwe schoenen te behandelen. Is dit inderdaad het geval, dan heeft de verkoopster in kwestie hoogstwaarschijnlijk een bijverkoop training gekregen.

Bijverkoop staat voor het verhogen van het bestedingsbedrag van een consument door gerelateerde producten aan te bieden bij het afrekenen. Heb je een webwinkel met suède schoenen, dan kun je bijvoorbeeld ook leuke sokken aanbieden om met de schoenen te combineren. Ook kun je consumenten wijzen op het feit dat het behandelen van suède schoenen met speciale impregneerspray erg belangrijk is. Dit lijkt misschien wat opdringerig, maar je kunt dit erg subtiel doen. Verrijk de productpagina of het bestelproces bijvoorbeeld met een kader met gerelateerde producten en je kunt consumenten al overtuigen om meer geld uit te geven in jouw online shop.

Tip 2: bied complete pakketten met producten aan

Een andere manier om meer geld te verdienen met jouw webwinkel, is door losse producten ook in pakketten aan te bieden. Dit is niet altijd mogelijk, maar webwinkels met kleding en modeaccessoires kunnen deze maatregel erg eenvoudig doorvoeren. Zet een broek niet los op de foto, maar zet het kledingstuk op de foto met een complete outfit. De losse items van deze outfit toon je ook op de productpagina van de broek, zodat consumenten eventueel ook meteen de hele outfit kunnen kopen. Ook dit klinkt weer opdringerig, maar is eenvoudig door te voeren. Zet een overtuigende tekst neer als ‘Shop de hele outfit!’, plaats de losse elementen van de outfit onder deze tekst en je bent al klaar.

Tip 3: maak de verzendkosten gratis vanaf een bepaald bedrag

Veel webwinkels vragen geen verzendkosten aan hun klanten als hun totaalprijs boven een bepaald bedrag uitkomt, zoals het bedrag van 20, 30 of 50 euro. Door de verzendkosten kwijt te schelden vanaf een bepaald bedrag, kun je de totale besteding van jouw klanten eenvoudig verhogen. Zit je klant bijvoorbeeld op een totaalbedrag van 45 euro en worden de verzendkosten van 5,95 euro kwijtgescholden bij een bestelling van 50 euro? Dan is de kans dat hij of zij nog een extra product aanschaft, puur om de verzendkosten vergoed te krijgen. De totale besteding gaat omhoog en heb je een goede deal met pakketbezorgers, dan kost het kwijtschelden van de verzendkosten je nauwelijks iets extra.

We hebben in het verleden al meer artikelen gelanceerd om de omzet te verhogen. Zo schreven we al eens over Meer omzet met jouw magento webshop en Meer omzet, verhoog het vertrouwen en als laatste: Meer omzet, verbeter de laadtijd! . Met deze simpele tips en artikelen, heb jij in no-time meer omzet in jouw eigen webshop!