​Een product kiezen voor jouw webwinkel: 6 tips

Nieuws bij Vimexx op 16-11-2016

Voor je een webwinkel kunt beginnen, moet je jezelf afvragen wat je precies wil verkopen in jouw online shop. Natuurlijk kun je meerdere soorten producten verkopen, maar deze producten moeten wel allemaal een relatie met elkaar hebben. Zo run je een webwinkel met een duidelijk doel en voor een duidelijke doelgroep en dit werkt altijd beter dan een webwinkel die zomaar wat verschillende dingetjes verkoopt.

Het succes van jouw webwinkel hangt onder andere af van het product of de producten die je verkoopt. Het is dan ook erg belangrijk om goed na te denken over jouw aanbod, zodat je een succesvolle webwinkel op kunt zetten. Weet je niet goed welke producten je moet kiezen voor jouw online shop? Lees dan in dit artikel welke zes tips je kunt gebruiken om het beste product of de beste producten voor jouw webwinkel te selecteren en je kunt meteen aan de slag.

Tip 1: kijk naar de concurrentie

Het liefst verkoop je een product waar niet te veel concurrentie op is. Helemaal geen concurrentie is eigenlijk bijna onmogelijk, maar je moet wel goed opletten of de concurrentie niet te groot is. Is er wel veel concurrentie op een bepaald product, dan kijk je of je deze concurrentie mogelijk kunt verslaan. Ben jij sterker dan de concurrentie, dan is het niet erger dat andere webwinkels jouw product ook verkopen. Ben je niet sterker dan de concurrentie of heeft de concurrentie al een grote naam opgebouwd door de jaren heen, dan kun je beter een ander product gaan verkopen.

Tip 2: kies een specialisme in een bestaande markt

De beste webwinkels hebben een bepaald specialisme, die een specifieke doelgroep aanspreekt. Verkoop bijvoorbeeld niet zomaar fietsen, maar richt je op elektrische fietsen of verkoop alleen bakfietsen en je hebt een duidelijk specialisme. Het voordeel van een specialisme, is dat je jouw kleine en beginnende webwinkel met een specialisme goed kunt onderscheiden van de grotere namen op de markt, ofwel je concurrenten.

Tip 3: kijk naar het marge op een product

Kun je een product voor 100 euro verkopen? Top, maar houd er wel rekening mee dat er ook altijd kosten verbonden zitten aan het verkopen van producten. Niet alleen op het gebied van inkoop, maar ook op het gebied van marketing en ga zo maar door. Reken uit wat de marge is, ofwel wat je overhoudt als je een product van 100 euro verkoopt. Een goede marge moet altijd minimaal 40 procent zijn, want met een lager marge kun je niet winstgevend zijn.

Tip 4: check de voorraadmogelijkheden

Je moet altijd een voorraad aanleggen voor je webwinkel, zodat je geen ‘nee’ hoeft te verkopen. De beste producten zijn producten die je gemakkelijk in een voorraad aan kunt leggen, het liefst zonder dat je hier een heel pakhuis voor hoeft te huren. Zeker als beginnen online ondernemer is het beter om kleinere producten te verkopen, zodat je deze gewoon thuis kunt neerleggen. Heb je veel ruimte? Dan kun je ook kiezen voor grotere producten, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat jouw voorraad een groot deel van je woonoppervlak op zal slokken.

Tip 5: controleer de vraag naar een product

Erg belangrijk: is er wel vraag naar het product dat je verkoopt? Als er geen markt is voor een specifiek product, hoef je het niet te verkopen. Je zou nog een markt kunnen creëren, maar dit kost veel tijd en vooral veel geld. Kijk dus eerst of er een markt is voor jouw producten en als dit niet het geval is, kies je een ander product om te verkopen in jouw online shop.

Tip 6: kies een product dat gemakkelijk te verzenden is

Misschien is er wel veel vraag naar koelkasten, maar koelkasten zijn niet gemakkelijk te verzenden. Dit is prima als je hier geen moeite mee hebt, maar het kan ook erg vervelend zijn. Heb je geen zin om veel moeite te moeten doen om een product te verzenden, dan kun je beter kiezen voor een product dat je gemakkelijk in een envelop of in een pakketje kunt doen. Dit bespaart je niet alleen moeite, maar ook geld voor de verzending.