​Een webwinkel beginnen? Onderzoek eerst of er vraag is

Nieuws bij Vimexx op 30-11-2016

Als je een webwinkel begint en hier veel tijd, geld en energie in steekt, wil je natuurlijk wel een beetje van tevoren weten of jouw online shop een succes wordt. Je kunt dit uiteraard niet helemaal voorspellen, maar er zijn wel enkele dingen die je kunt checken om te achterhalen of het zin heeft om een eigen shop te beginnen. Eén van de belangrijkste dingen die je moet controleren voor je een eigen webwinkel wil beginnen, is de vraag naar het product of de producten die je wil verkopen. Waarom dit zo belangrijk is en hoe je dit checkt, lees je in dit artikel.

Het belang van het achterhalen van de marktvraag

Je hebt een geweldig product gevonden om te verkopen in jouw online shop en staat hier helemaal achter. Jij vindt het product misschien geweldig en zou het zo aanschaffen, maar dit betekent niet dat andere mensen dit ook doen. Is er geen vraag naar het product, dan betekent dit simpelweg dat het geweldige product van jouw webwinkel niet verkocht wordt.

Een succesvolle webwinkel verkoopt altijd producten waar vraag naar is. Hoe meer vraag er naar een product is, hoe meer mensen bij jouw online shop terecht komen en des te meer producten je verkoopt. Idealiter begin je alleen een webwinkel als je zeker weet dat er vraag is naar het product in kwestie, niet als je hierover twijfelt. Je kunt het risico nemen, maar dan is de kans wel groot dat je veel tijd, geld en energie in een online shop hebt gestoken die uiteindelijk helemaal niet gaat werken. Benieuwd naar meer voordelen van een webshop?

De marktvraag achterhalen: zo doe je dat

Er zijn verschillende manieren om te achterhalen of er vraag is naar het product dat jij mogelijk wil verkopen in jouw online shop. Ten eerste kun je een enquête afnemen onder mensen uit je doelgroep, waarin je probeert te achterhalen wat zij wel en niet online aan willen schaffen en of er vraag is naar jouw product. Je kunt zo veel enquêtes afnemen als je wil, maar vaak is een aantal van 50 vragenlijsten al wel voldoende om te achterhalen of er vraag is naar jouw product.

Een andere manier om te achterhalen of er marktvraag is voor het product dat je wil verkopen, is door enkele mensen uit je doelgroep (subtiel) te interviewen. Dit hoeft niet in een officiële ondervraging, maar kun je ook gewoon subtiel doen. Wil je bijvoorbeeld een webwinkel starten met een specifiek accessoire voor wielrenners, dan klets je met enkele wielrenners om te achterhalen of zij dit accessoire zouden gebruiken. Hierbij vraag je uiteraard verder op hun antwoorden, zodat je een duidelijk en compleet inzicht krijgt in hun vraag.

Tot slot kun je ook eenvoudig achterhalen of er vraag is naar een product door te onderzoeken hoe vaak er op dit woord wordt gezocht in Google. Dit werkt niet bij een niet-bestaand product, maar wel bij producten die al wel online verkocht worden. Kom je erachter dat er per maand maar enkele tientallen keren op een specifieke term gezocht wordt, dan kun je dit product beter links laten liggen. Liggen de aantallen in de duizend, dan is het wel interessant om dit product te gaan verkopen.