​Onderzoek: een derde van alle online betalingen via mobiel

Nieuws bij Vimexx op 04-02-2016

Van alle wereldwijde browsergebaseerde betalingen van het laatste kwartaal van 2015 is meer dan een derde (34 procent) uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Het kwartaal daarvoor was dat percentage nog 10 procent lager, dus dit is zeker opvallend te noemen. De groei in de mobiele betalingen komt voornamelijk door een groei in de Aziatische markten. Dit blijkt uit een onderzoek van technologiebedrijf Adyen.

Meer mobiele betalingen: de cijfers

Chief Commerce Officer Roelant Prins noemt mobiele betalingen via browser en applicaties de belangrijkste groeimotor voor e-commerce. De voorwaarde is wel dat websites en applicaties voor mobiel gebruik zijn geoptimaliseerd, zodat mobiele betalingen daadwerkelijk plaats kunnen vinden.

In Nederland ligt het aandeel van mobiele betalingen wat stabieler dan in de rest van de wereld. Zo betaalt in Nederland al een tijdje ongeveer de helft van de bezoekers van een webwinkel door middel van een mobiele betaling en is dit percentage niet echt gestegen in het afgelopen kwartaal.

Meer smartphones dan tablets

De nieuwe cijfers van Adyen laten niet alleen zien dat het aantal mobiele betalingen over de gehele wereld is toegenomen, maar ook dat er meer smartphones gebruikt worden om te betalen dan tablets. Zo vindt 17,5 procent van de mobiele betalingen met een smartphone plaats, terwijl 16 procent van de mobiele betalingen met een tablet wordt gedaan.

Mee met deze trend? Investeer in de juiste betalingsmogelijkheden

Wil jij mee met de laatste trends op het gebied van e-commerce? Zorg er dan niet alleen voor dat je de juiste mobiele betalingsmogelijkheden aanbiedt, maar ook dat jouw webwinkel goed werkt op smartphones en tablets. Bied je niet de juiste betalingsmogelijkheden aan of werkt je online shop niet goed op de smartphone of tablet, dan is de kans groot dat je omzet misloopt. Dit komt omdat consumenten dan niet op de gewenste manier kunnen betalen, waardoor ze sneller af zullen zien van de koop.