Aan de slag met SEO? Dit moet je in ieder geval niet doen

Nieuws bij Vimexx op 29-01-2016

Wie zijn of haar website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines als Google wil krijgen, kan diverse stappen ondernemen om de website beter te laten ranken. Denk hierbij aan het publiceren van zoekmachine vriendelijke content, maar ook aan het inzetten van linkbuilding en het gebruiken van META-titles en META-descriptions.

Naast diverse acties die je wel moet ondernemen om jouw website hoger in de zoekresultaten te krijgen, zijn er ook dingen die je juist niet moet doen als je jouw website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines wil krijgen. Ben je benieuwd wat je in ieder geval niet moet doen als je succes wil hebben bij het optimaliseren van jouw website? Lees dan wat de drie don’ts van succesvolle zoekmachineoptimalisatie zijn en voorkom dat jouw website op pagina vijf van Google terecht komt.

Don’t 1: te veel keywords toevoegen in de teksten

Het kiezen van de juiste keywords bij het schrijven van content voor jouw website is erg belangrijk. Natuurlijk wil je dat jouw website op basis van enkele zoekwoorden hoog in de zoekresultaten terecht komt, maar het is niet de bedoeling om jouw website één grote verzameling van keywords te maken. Google kijkt namelijk niet alleen naar het gebruik van keywords, maar controleert ook of de teksten op jouw website goed leesbaar zijn. Schrijf je teksten die bol staan van de keywords, dan zijn de teksten vaak niet bepaald leesbaar en word je dus gestraft met een lage ranking in de zoekresultaten.

Don’t 2: vergeten je website bij te houden

De meeste mensen die hun website zoekmachine vriendelijk willen maken, veranderen in een korte tijd veel aan hun website. Staat de website eenmaal hoog in de zoekresultaten, dan wordt er gedacht dat het proces afgelopen is en dat er nooit meer iets aan de zoekmachine optimalisatie van de website hoeft te gebeuren. Wordt jouw website goed gerankt, dan betekent dit niet dat je jouw website vervolgens voor altijd hetzelfde moet houden. Houd je jouw website namelijk niet goed bij, dan is de kans dat je in een mum van tijd weer in een lagere positie terecht komt en dat je weer veel werk moet verrichten om de ranking van jouw website te verbeteren. Blijf je jouw website goed bijhouden, dan blijf je altijd hoog in de zoekresultaten staan.

Don’t 3: het kopen van linkjes bij een ‘link farm’

Een ‘link farm’ is een website die enkel en alleen bestaat uit linkjes naar andere websites. Veel ondernemers denken dat het verstandig is om linkjes in te kopen bij dit soort websites in het kader van linkbuilding, maar dit is juist een hele slechte zet. Link farms zijn vaak websites zonder duidelijk onderwerp, die slecht beoordeeld zijn door Google. Koop je linkjes in bij dit soort websites dan word je dus niet beloond, maar word je door Google gestraft met een lage positie in de zoekresultaten. Wat je beter kunt doen, is het starten van een zoektocht naar een goede website om hier een blogbericht voor te schrijven. In het blogbericht zet je een link naar jouw website, zodat er een kwalitatief hoogwaardige link naar jouw bedrijf wordt gelegd. Kwalitatief hoogwaardige links worden beter beoordeeld door Google dan links op slechte websites, dus deze actie zal veel sneller beloond worden met een goede positie in de zoekresultaten van Google.