Vimexx Facebook

Wat is een 503 error en hoe los ik dit op?

Geschreven door Vimexx op 19-04-2018

Wat is een 503 error en hoe los ik dit op?

Geschreven door Vimexx op 19-04-2018

Een "503 Service Unavailable" betreft een "HTTP response status code" welke aangeeft dat de opgevraagde service niet beschikbaar is. Dit kan komen door bijvoorbeeld een tijdelijke overload van de server of een service onderbreking wegens onderhoud

Wil je weten wat een HTTP response status code inhoud? Kijk dan gauw in het volgende artikel genaamd Wat is een HTTP response status code?.

Net zoals met de meeste http status codes is het lastig om de oorzaak van een 503 te achter halen. We bespreken hieronder een aantal zaken wat mogelijk kan leiden tot een 503 status code.

 

Client-side of server-side?

Een 503 status code valt in de categorie “server error responses” en is zodoende dus een probleem aan de server kant. Het kan in zeldzame gevallen voorkomen dat je browser een 503 status code alsnog weer geeft, dit kan soms komen door oude cache of cookies. In dat geval is het dan wel client-side.

 

Oorzaak

Een 503 status code kan een aantal verschillende oorzaken hebben, we bespreken er een paar:

  • De server heeft geen resources meer vrij en kan zodoende de aanvragen niet verwerken. Zodra de resources beschikbaar zijn zal de server proberen ze aanvragen alsnog te verwerken.
  • Wanneer er gebruik gemaakt wordt van shared hosting, is het mogelijk dat de betreffende gebruiker door de resources van zijn hostingpakket heen is. De rest op de server zal prima naar behoren werken maar alleen de specifieke gebruiker niet.
  • In een website kan er een fout zitten die onnodig veel foutmeldingen afgeeft. Doordat de server deze foutmeldingen steeds moet blijven verwerken, kan dit een verhoogde resource gebruik geven. Zodoende kan de server ook door zijn resources heen raken.

 

Oplossen

Het oplossen van een 503 status code kan soms wat ingewikkeld zijn maar over het algemeen is het vrij goed op te lossen. We bespreken een aantal mogelijkheden:

  • Zorg ervoor dat de server meer resources beschikbaar heeft. Dit kan je doen door onnodige processen te laten stoppen en niet te veel tegelijk willen uitvoeren op de server.
  • In het geval van shared hosting kan het zijn dat de processen die je uitvoert te zwaar zijn voor je hostingpakket. In dat geval is het vaak mogelijk om meer resources aan te vragen en zodoende meer resources beschikbaar te hebben voor je webhostingpakket.
  • Controleer de logs van de website indien je daar toegang tot hebt. In de logs zullen foutmeldingen zichtbaar komen vanuit de website. Indien er onnodige foutmeldingen zijn en deze op te lossen zijn, dan kan dit schelen op het resource gebruik.

 

Resource limiet bereikt bij Vimexx

Wanneer je bij Vimexx een web hosting pakket afgenomen heb kan je ook te maken hebben met het resource limiet. Wanneer je inlogt in DirectAdmin kun je naar “advanced features” gaan en klikken op de link “resource usage”.

 

Je wordt doorgestuurd naar een nieuwe pagina waar je een overzicht hebt van het resource gebruik van jouw hosting pakket. Het is verder geen ramp als je pieken en dalen ziet in het resource gebruik, het resource gebruik is nooit constant namelijk. Het varieert altijd wel. Zolang er geen pieken bereikt worden is er in principe geen probleem.

Om te controleren of fouten vanuit je website zorgen voor de 503 status code kun je het beste je fout log controleren van het domein. Ook deze is in te zien via DirectAdmin. Voor de foutlog kun je de volgende handleiding volgen: Waar vind ik de foutlog in DirectAdmin?

 

Inode limiet

Bij Vimexx hanteren we voor elke gebruiker een inode limiet. Een inode staat voor 1 bestand. Dit inode limiet staat op 500.000 en is niet op te hogen. Wanneer je op het inode limiet zit kan je website een 503 status code geven. Dit kan mogelijk komen doordat de website bijvoorbeeld geen cache bestanden meer weg kan schrijven of andere zaken kan verwerken. Voor meer informatie over het inode limiet kun je kijken in het artikel Wat is een Inodes limiet?

Kom je er nou echt niet uit? Maak je geen zorgen en neem contact op met de helpdesk! Dit kan via de live chat of door een ticket aan te maken!