Vimexx Facebook

Wat is een 503 error en hoe los ik dit op?

Bijgewerkt op 13-05-2022

Een "503 Service Unavailable" betreft een HTTP response status code welke aangeeft dat de opgevraagde service niet beschikbaar is. Dit kan komen door bijvoorbeeld een tijdelijke overload van de server, een service onderbreking wegens onderhoud of de meest voorkomende oorzaak; het overmatig gebruik van de beschikbare resources van je pakket.

We bespreken hieronder een aantal zaken welke mogelijk kunnen leiden tot een 503 status code.

 

Client-side of server-side?

Een 503 status code valt in de categorie “server error responses” en is zodoende dus een probleem aan de server kant. Het kan in zeldzame gevallen voorkomen dat je browser een 503 status code alsnog weer geeft, dit kan soms komen door oude cache of cookies. In dat geval is het dan wel client-side. Leeg hiervoor je eerst je cache.

Hoe ontstaat een 503 en hoe los ik dit op?

Een 503 status code kan een aantal verschillende oorzaken hebben, we bespreken er een paar en wat je eraan aan kan doen:

  • Wanneer er gebruik gemaakt wordt van shared hosting, is het mogelijk dat de betreffende gebruiker door de resources van zijn hostingpakket heen is. Dit kan je controleren bij het resource verbruik in Directadmin. Als de limiet bereikt is zal je moeten zorgen dat dit verbruik lager wordt door bijvoorbeeld zware taken te stoppen. Een andere mogelijkheid is het upgraden van je pakket, zodat je meer resources tot je beschikking hebt.
  • In een website kan er een fout in de code zitten in bijvoorbeeld een verouderde plugin die onnodig veel foutmeldingen afgeeft. Deze fouten komen terecht in de foutlog welke je kan gebruiken om de reden op te sporen en op te lossen.
  • De server heeft geen resources meer vrij voor de aanvraag en kan zodoende de aanvragen niet verwerken. Zodra de resources beschikbaar zijn zal de server proberen de aanvragen alsnog te verwerken.
  • De server is offline wegens onderhoud. Het kan voorkomen dat je op monitor tools ziet dat een website niet bereikbaar was in de nacht. Dit kan komen door bijvoorbeeld regulier onderhoud aan je server. Je kan op onze statuspagina vinden wanneer er onderhoud wordt uitgevoerd en op welke server dit zal plaatsvinden.

 

Resource limiet bereikt bij Vimexx

Wanneer je bij Vimexx een webhosting pakket afgenomen heb kan je ook te maken hebben met het resource limiet. Wanneer je inlogt in DirectAdmin kun je naar “advanced features” gaan en klikken op de link “resource usage”.

Je wordt doorgestuurd naar een nieuwe pagina waar je een overzicht hebt van het resource gebruik van jouw hosting pakket. Het is verder geen ramp als je pieken en dalen ziet in het resource gebruik, het resource gebruik is nooit constant namelijk en zal bijna altijd variëren. Zolang er geen pieken bereikt worden is er in principe geen probleem. Let op, als je ziet dat je continu het limiet raakt dan is de kans groot dat dit de 503 meldingen veroorzaakt. 

Om te controleren of fouten vanuit je website zorgen voor de 503 status code kun je het beste je fout log controleren van het domein. Ook deze is in te zien via DirectAdmin. Voor de foutlog kun je de volgende handleiding volgen: Waar vind ik de foutlog in DirectAdmin?

Inode limiet

Bij Vimexx hanteren we voor elke gebruiker een inode limiet. Een inode staat voor 1 bestand. Deze limiet is per pakket anders, en kan maximaal oplopen tot 2.000.000 op een shared hosting pakket. Wanneer je op het inode limiet zit kan je website een 503 status code geven. Dit kan mogelijk komen doordat de website bijvoorbeeld geen cache bestanden meer weg kan schrijven of andere zaken kan verwerken. Voor meer informatie over het inode limiet kun je kijken in het artikel Wat is een Inodes limiet?. Om een hogere limiet te krijgen kan je ook altijd je pakket upgraden naar een groter pakket.

Kom je er nou echt niet uit? Maak je geen zorgen en neem contact op met de helpdesk! Dit kan via de live chat of door een ticket aan te maken!

Heeft deze handleiding je goed geholpen?
- 5 van 5 sterren -