Vimexx Facebook

Waarom kan ik wel email versturen maar niet ontvangen?

Bijgewerkt op 26-09-2021

Wanneer je wel e-mails kunt versturen maar niet kunt ontvangen, dan zijn er een aantal dingen die je kunt controleren. Had je de volgende onderdelen al gecontroleerd?

DNS 

Controleer eerst of de domeinnaam wel goed gekoppeld is aan je hostingpakket. Vooral bij nieuwe domeinnamen kan het soms tot 24 uur duren voordat er e-mailberichten ontvangen kunnen worden. Een handige manier om te controleren of de DNS in orde is, is door je domeinnaam in te voeren bij de volgende website: intodns.com.

Internetverbinding

Controleer of je internetverbinding in orde is. Als dit niet in orde is, dan kan er mogelijk ook geen goede stabiele verbinding opgezet worden naar de servers toe. Een manier om te testen of je wel bij de servers kan komen is door te proberen in te loggen op je DirectAdmin omgeving. Mocht dit niet lukken en krijg je een soortgelijke melding als connection refused of connection timed out, dan is het goed mogelijk dat je IP-adres geblokkeerd is. Neem hiervoor contact op met de supportafdeling.

Webmail

Om te controleren of je e-mailaccount wel werkt, kun je proberen in te loggen op de webmail en een mail te versturen. Gaat dit wel goed? Dan zijn mogelijk de instellingen van je e-mailprogramma niet in orde. Inloggen op de webmail kun je doen aan de hand van de handleiding Hoe log ik in op webmail?.

Instellingen

Het kan zijn dat je bij het instellen van je e-mailaccount in een e-mailprogramma of app niet de juiste instellingen gebruikt hebt. Wat je kunt doen is deze alsnog eens nalopen aan de hand van het volgende artikel: Email instellingen en poorten voor IMAP - POP3 - SMTP

Mailbox vol

Werkt al het boven staande? Dan kan het zo zijn dat je mailbox vol zit. Dit kunt je in DirectAdmin zien onder email accounts. De quota is de opslag limiet. Je kan dit limiet verhogen door onze handleiding Mail box vol? Hoe vergroot ik een mailbox? te volgen.

Storing / Onderhoud

Mocht al het bovenstaande in orde zijn, dan kan er mogelijk nog sprake zijn van een verminderde beschikbaarheid van de servers. Dit kan komen door zowel onderhoud als een storing. Om te checken of hier spraken van is, kun je een blik werpen op vimexx.nl/status.

Kom je er nou echt niet uit? Maak je geen zorgen en neem contact op met de helpdesk! Dit kan via de live chat of door een ticket aan te maken!

Heeft deze handleiding je goed geholpen?
- 5 van 5 sterren -