Vimexx Facebook

Wat betekent Resource Limit Reached?

Geschreven door Vimexx op 10-10-2018

Wat betekent Resource Limit Reached?

Geschreven door Vimexx op 10-10-2018

Het kan voorkomen dat je website onbereikbaar is en er een HTTP Error 508 getoond wordt, oftewel ‘Resource Limit Is Reached’. Dit is natuurlijk erg vervelend, maar gelukkig kan je er vaak zelf achter komen waar dit door komt en zodoende het probleem aanpakken, waardoor je site zo snel mogelijk weer online komt. In deze handleiding gaan we de meest voorkomende oorzaken bij langs, hoe je kunt controleren of dit de oorzaak is en wat je hieraan kunt doen.

We gaan in 4 stappen bij de mogelijke oorzaken langs:

  1. Disk Space, Bandwidth en Inodes
  2. Resource usage
  3. PHP-settings
  4. Anders?

Stap 1 Disk Space, Bandwidth en Inodes

Allereerst dien je ingelogd te zijn in je DirectAdmin omgeving. (https://www.vimexx.nl/help/directadmin-inloggen) De voornaamste 3 oorzaken zijn ook het gemakkelijkst terug te vinden. Dit betreft je schijfruimte, bandbreedte en inodes. Wanneer je aan je schijfruimte limiet zit, dan kan je dit oplossen door overbodige bestanden of e-mails te verwijderen. Zo kan je bijvoorbeeld je cache legen en vervolgens, onder Site Summary / Statistics / Logs op Update klikken, naast Total Disk Usage.

Mocht je niet in staat zijn genoeg schijfruimte vrij te maken, dan is het mogelijk om tussentijds naar een hoger pakket te upgraden. https://www.vimexx.nl/help/kan-een-hosting-pakket-tussentijds-geupgrade-worden Dit upgraden is de enige mogelijkheid om voor het einde van de maand een eventueel bandbreedte limiet te verhelpen.

 

Het inodes limiet staat vast voor alle accounts op onze shared hosting servers. (https://www.vimexx.nl/help/inodes-limiet) Dit betekent dat deze niet verhoogd kan worden of kan worden uitgeschakeld. Wanneer je veel sites binnen 1 account hebt, waarbij je tegen dit limiet aanloopt, dan is het een idee om een Reseller pakket te overwegen, waarin je zelf users kunt aanmaken met per user een site. Aangezien de limiet per gebruiker geldt, heb je op deze manier veel meer inodes tot je beschikking.

Je kunt ook altijd contact met onze supportafdeling opnemen en vragen een scan voor je uit te voeren die opspoort waar de meeste bestanden zich bevinden. Mogelijk kan je met die informatie de kern van het probleem aanpakken.

Mocht dit nou beide niet een passende oplossing bieden en is het echt noodzaak dat je meer bestanden kunt hebben binnen 1 gebruiker, dan zal dit enkel mogelijk zijn door over te stappen op een VPS of Dedicated Server. Hierop is dit limiet namelijk niet van toepassing.

Stap 2 Resource usage

Wanneer deze primaire oorzaken bij jou niet aan de orde zijn, dan gaan we verder kijken. Binnen DirectAdmin is namelijk ook de mogelijkheid naar je Resource usage te kijken. Deze optie vind je onder Advanced Features en als er geen van deze limieten bereikt worden, dan zal hier “Your site had no issues in the past 24 hours” getoond worden. Mochten er wel limieten bereikt zijn, dan kan je op Details klikken, waarna je grafieken zult zien met je verbruik over de laatste 24 uren. Als hier een plotselinge stijging in zit, dan wijst dit op een fout in de site.

Een fout in de site kan voortkomen uit een pas gemaakte wijziging, maar ook uit een update van je software of een plugin. Als dit het geval is, is het meestal genoeg om de public_html map leeg te maken, van het desbetreffende domein, en vervolgens een backup terug te plaatsen van zowel de database als de bestanden.

Stap 3 PHP-settings

Mochten de voorgaande oorzaken geen van allen jouw probleem behandeld hebben, dan kan het ook nog zijn dat het door je PHP-instellingen komt. Je zult het in dit geval terug kunnen vinden in de foutlog. https://www.vimexx.nl/help/foutlog-directadmin De PHP-instellingen kan je wijzigen, zoals hier beschreven staat: https://www.vimexx.nl/help/php-instellingen-wijzigen-php-ini Het zal dan gaan om de limieten die je onder Show PHP settings terugvindt. Dit betreft meestal de max_execution_time of memory_limit. Deze kan je dus gewoon zelf verhogen en dit zal binnen een minuut actief zijn.

Stap 4 Anders?

Als je probleem met al het bovenstaande nog niet verholpen kon worden, dan is het aan te raden hier even een ticket over aan te maken, zodat we voor je kunnen uitzoeken waar dit fout gaat. https://www.vimexx.nl/help/wat-is-een-ticket-en-hoe-maak-ik-deze-aan Het kan zijn dat er een upgrade nodig is, omdat je site(s) te zwaar zijn voor je pakket, maar het kan ook dat het probleem met een simpele aanpassing op te lossen is.