Vimexx Facebook

Wat is Owner-C validatie en hoe voer ik deze uit?

Bijgewerkt op 28-02-2019

Wanneer je een wijziging uitbrengt aan een domeinnaamhouder van een domein dat onder het beheer van ICANN valt, dien je een domeinhouder validatie uit te voeren. Ook wel een Owner-C validatie genoemd.

  1. Wanneer is dit vereist?
  2. Wat houdt de Owner-C validatie in?
  3. Wat als je de validatie niet uitvoert?
  4. Mijn domein is geblokkeerd, wat nu?

Wanneer is dit vereist?

Er zijn verschillende momenten waarop een Owner-C validatie vereist is. De validatie hoeft maar 1 keer per domeinhouder profiel, dus niet per domeinnaam. Hieronder staan puntsgewijs de momenten waarop een Owner-C validatie plaats zal vinden:

  • Bij registratie van een ICANN domeinnaam
  • Bij verhuizing van een ICANN domeinnaam
  • Wanneer je de domeinhouder van een ICANN domein wijzigt. Denk hierbij aan het volgende:
    • Aanpassing voornaam huidige domeinhouder
    • Aanpassing achternaam huidige domeinhouder
    • Aanpassing e-mailadres huidige domeinhouder
  • Wanneer je een volledig nieuwe domeinhouder selecteert voor een ICANN domein

Wat houdt de Owner-C validatie in?

Het Owner-C validatie proces betreft niet meer dan het bevestigen van de domeinhouder gegevens door een link te volgen die naar het e-mailadres van de houder gestuurd zal worden.

De email ziet er als volgt uit:
Owner-C validatie e-mail

Wat als je de validatie niet uitvoert?

De Owner-C validatie dient binnen 14 dagen na de wijziging uitgevoerd te worden. Wanneer dit niet gebeurt, zal ICANN het domein offline halen. Zowel de website als je e-mail zullen dan onbereikbaar zijn.

Dit zal zich niet vanzelf oplossen.

Mijn domein is geblokkeerd, wat nu?

Gelukkig is het niet permanent, wanneer je domein geblokkeerd wordt. Als je domein geblokkeerd is, kan je contact met ons opnemen, waarna we de Owner-C validatie mail opnieuw kunnen laten versturen.

Als je de validatie alsnog uitvoert, zal het domein zo spoedig mogelijk weer bereikbaar zijn. Dit duurt over het algemeen uiterlijk 2 uren.

Mocht er na deze handleiding nog iets onduidelijk zijn, dan kan je contact opnemen langs een ticket of onze livechat.

Heeft deze handleiding je goed geholpen?