Hoe los ik Internal server error 500 op?

Geschreven door Vimexx op 14-12-2016

Soms krijg je op je eigen website een internal server error (http code 500 of 501) die weergeeft dat er een fout is opgetreden bij het bezoeken van jouw website. Erg vervelend en dit wil je natuurlijk snel oplossen.

Waarom krijg ik de internal server error 500?

Het oplossen van het probleem begint bij het in kaart brengen waar én waarom het mis gaat. Problemen worden bij Vimexx altijd netjes opgeslagen in een log bestand. In dit log bestand, wat zich bevindt in DirectAdmin staat vaak waar en wat het probleem is waardoor we weten in welke richting we moeten zoeken.

Om het log bestand te bekijken, gaan we naar ons DirectAdmin controlepaneel welke je ontvangen hebt na het aanschaffen van je webhosting pakket. Eenmaal ingelogd in DirectAdmin, zie je bovenaan site summary statistics logs staan.

directadmin

Zodra je hier op geklikt hebt, zie je de onderstaande pagina. Hier klik je op error log waarna je alle fouten die op jouw website zich voordoen zichtbaar zijn.

foutlog

 

Je gaat terug naar je website, herlaad deze een keer en krijgt dan vervolgens wéér de melding internal server error 500. Nu refresh je de error log en bekijk je de fout. Vaak zit de fout in je website en zie je hier vervolgens het specifieke script en het regelnummer waarin de fout ontstaat. Zodra je dit probleem opgelost, werkt normaal gezien je website weer en heb je de internal server error netjes opgelost.

Kom je er niet uit, dan kunnen onze collega's van de helpdesk ook altijd even met je mee kijken. Deze zijn te bereiken via de livechat, of via een helpdesk ticket in je klantenpaneel.