Vimexx Facebook

Mijn email werkt niet goed, wat nu?

Mijn email werkt niet goed, wat nu?

Bijgewerkt door Vimexx op 21-05-2019

Wat waarschijnlijk ongeveer de lastigste problemen zijn om te verhelpen, zijn e-mail problemen. Deze problemen zijn enorm vervelend en vaak weet men niet waar te beginnen om het op te lossen. Gelukkig kan je in dat geval deze handleiding volgen, waar we vrijwel alle mogelijke pijnpunten bij langs gaan, zodat je zo spoedig mogelijk bereikbaar bent!

  1. Gekoppeld aan hosting pakket?
  2. DNS controleren
  3. SpamRelay uit/inschakelen
  4. Lokale mailserver aan?
  5. Wachtwoord email aanpassen
  6. Mail Tester
  7. Not allowed (Blacklist)

1. Gekoppeld aan hosting pakket?

Allereerst is het vergeten van het koppelen van je domein aan je pakket een veelvoorkomende fout.

Hierdoor wordt de DNS niet uit je pakket gehaald, maar uit je domeinbeheer in het klantenpaneel. Je kunt dit wel werkend krijgen, door de records uit DirectAdmin over te nemen bij je domeinbeheer, maar het is verreweg het gemakkelijkst om je domein gewoon te koppelen aan het pakket.

Controleer dus of je dit hebt gedaan en als je dit nog niet gedaan hebt, doe dit dan nu.
Het kan na het koppelen uiterlijk 2 a 4 uren duren voordat de DNS volledig is verwerkt en je email zal werken.

 

2. DNS controleren

Fouten in je DNS kunnen er ook voor zorgen dat je email niet werkt. Zo komt het bijvoorbeeld regelmatig voor dat de mail A en/of AAAA records ontbreekt.
Dan staat de MX record gericht naar het mail.voorbeeld.nl subdomein, maar staat er niets ingesteld voor mail.voorbeeld.nl.

Let er tevens op dat je Nameservers naar die van ons wijzen.
Als dit niet het geval is, heb je niets aan de DNS die je bij ons instelt. Je DNS wordt dan niet door ons beheerd.

Om er echt zeker van te zijn dat je nameservers goed staan, kan je ook een zogeheten dig uitvoeren.
Je gaat dan naar https://toolbox.googleapps.com/apps/dig/, voert je domein in en klikt op NS.

dig resultaat

Als het goed is ziet dit resultaat er dan uit als in het bovenstaande voorbeeld. Als dit niet het geval is, staat je DNS momenteel niet bij ons in beheer.
Het is geen vereiste dat je nameservers naar ons staan, maar de DNS moet anders extern wel goed naar ons verwijzen.

Ga naar DNS Management in DirectAdmin om je DNS records te controleren.

mail A record
mail AAAA record

Zorg ervoor dat de A en AAAA record naar het IP adres van de server toe hebt wijzen.

mail MX record

Daarnaast moet je er tevens voor zorgen dat de MX record juist ingesteld staat. Deze kan naar mail staan of naar de SpamRelay server.
Neem de DNS records rechtstreeks over uit jouw DNS beheer.

 

3. SpamRelay uit/inschakelen

Dat brengt ons direct naar de volgende mogelijke oplossing, namelijk het uit en inschakelen van SpamRelay.

Het kan zijn dat er een interne koppeling niet naar de juiste server staat. Je kunt dit niet zelf inzien, maar gelukkig heb je er wel controle over!
Je kunt namelijk, door SpamRelay uit te schakelen, een paar seconden te wachten en het dan weer in te schakelen.

Dit kan je doen onder Spamrelay config in DirectAdmin.

We hebben ook een uitgebreidere handleiding om Spamrelay in/uit te schakelen.

 

4. Lokale mailserver aan?

Het komt ook wel eens voor dat de lokale mailserver in zijn geheel uitgeschakeld is. Dan werkt de email uiteraard ook niet.
Gelukkig is dit gemakkelijk op te lossen en kan je deze met een paar klikken in DirectAdmin weer inschakelen!

MX records

Ga hiervoor, onder "E-Mail Management" naar MX Records en zet het vinkje onder Local Mail Server aan.
Klik vervolgens op Save om de instelling op te slaan.

Als de lokale mailserver al aan stond, lag het probleem hier niet en gaan we verder!

 

5. Wachtwoord email aanpassen

Het komt af en toe voor dat een account niet meer goed wordt herkend door het systeem. Hoe dit precies ontstaat weten we helaas nog niet.
We weten gelukkig wel hoe je dit gemakkelijk op kunt lossen!

Je kunt hiervoor gewoon je email wachtwoord aanpassen.
Deze kan je ook direct weer terug zetten, want het probleem ligt niet bij het oude wachtwoord.

Nadat je het wachtwoord hebt aangepast zou je email direct weer moeten werken. Als dit niet zo is, gaan we naar de volgende stap.

 

6. Not allowed (Blacklist)

Als je een melding krijgt User account (voorbeeld) is not allowed to send emails anymore. The account has probably send spam. dan is je account op de blacklist van de server terecht gekomen. Dit komt meestal doordat er spam verstuurd is vanuit je account, maar kan ook komen doordat er een onbeveiligd script in je site zit wat misbruikt wordt door spammers. Zij kunnen dan middels jouw script email ongeremd emails versturen.

Je zult niet automatisch van de blacklist verdwijnen, dit moeten wij voor je regelen. Neem in dit geval dus contact met ons op.
Wij zullen dan voor je uitzoeken waar het probleem precies ligt, zodat je dit kunt oplossen en als het opgelost is, verwijderen we je van de blacklist!

 

7. Mail Tester

Tot slot is het ook nog mogelijk dat je email in principe wel functioneel is, maar niet goed geconfigureerd is.

Dat kan zorgen voor problemen met het aankomen van de berichten die je verstuurt. Ze kunnen dan geblokkeerd worden door de ontvangende mail server, maar het kan ook zijn dat ze enkel in de spam terecht komen. Wat het resultaat ook is; het is erg vervelend als dit gebeurt!

Gelukkig is er een manier om er snel achter te komen welke zaken binnen je configuratie er precies onjuist staan.
Zodoende kan je deze snel en gemakkelijk oplossen.

We doen dit met een website, genaamd Mail Tester.
De meeste configuratie instellingen, moet je goed zetten bij je TXT records in je DNS beheer.

 

Als het je nou met deze handleiding nog steeds niet lukt om je email werkzaam te krijgen dan helpen we je graag verder!
Je kan ons bereiken op de Live Chat of langs een Ticket.
Geef altijd direct aan om welk email adres het gaat, zodat we meteen de juiste informatie erbij kunnen zoeken.

Heeft deze handleiding je goed geholpen?